Posted on

Myšlienka elektrifikácie neostala len pri autách a už dlhšie sa špekuluje o elektrickom pohone aj u lietadiel. Niektoré výskumné tímy však neostávajú iba pri špekuláciách a posúvajú hranice inovácií do doposiaľ nepredstaviteľných spôsobov leteckej dopravy. V hre je elektrický ale aj vodíkový pohon s výrazne nižšími prevádzkovými emisiami ako je to pri súčasnom spôsobe leteckej prepravy.

Hybridné elektrické, či vodíkové lietadlá ?

Viete si predstaviť, že by Vás počas letu na dovolenku dopravilo lietadlo, ktoré by produkovalo minimálne, či dokonca nulové množstvo emisií ? Prípadne by sa produkcia emisií zmenila za čistú, vodnú paru ?

Znie to stále scifi ? Možno, no práve to je cieľom hybridných elektrických a vodíkových lietadiel.

Napokon ako povedal, Dr. Xavier Roboam: „Hybridné lietadlá sú prvým krokom pred posledným krokom, ktorým môže byť plne elektrické lietadlo s nulovými emisiami.“

V súčasnosti je lietanie zodpovedné za viac ako 2% globálnych emisií skleníkových plynov a viac ako 3% v Európe. Navyše udržateľná a ekologická letecká doprava je neodmysliteľnou súčasťou splnenia plánu dosiahnuť klimatickú neutralitu EÚ do roku 2050.

Elektrické lietadlá

Podobne ako autá, aj lietadlá môžu kombinovať niekoľko zdrojov energie, a to palivo + elektrickú batériu, alebo vodíkový palivový článok. Hybridizácia a postupná elektrifikácia u lietadiel prináša hneď niekoľko výhod, medzi tie najhlavnejšie z pohľadu ekológie patrí nižšia spotreba paliva, a tým aj nižšia produkcia emisií.

Súčasným problémom je hmotnosť batériímôže za to nízka hustota energie.

Priemerná batéria je dnes asi 30-krát ťažšia ako objem paliva, ktorý by mohol poskytnúť rovnaké množstvo energie. Hustota uloženej energie na kilogram (teda jej množstvo) je stále nízka a stáva sa limitujúcim faktorom. V dôsledku toho sa značne navyšuje hmotnosť batérií a tým aj oddiaľuje prevádzka elektrifikovaných lietadiel.

Napriek tomu malé elektrické lietadlá už úspešne absolvovali krátke testovacie lety a tie väčšie by mohli do konca budúceho roka začať prepravovať až deväť cestujúcich počas komerčných letoch do 160 km vzdialenosti.

Avšak veľké lietadlá plné cestujúcich ľudí na vzdialenosti niekoľko 1 000 km sú v súčasnosti stale príliš ťažké na to, aby vôbec vzlietli. Podľa analytikov, by sa však situácia mohla zmeniť a to už v priebehu následujúcich 15 rokov.

Ciele hybridnej leteckej dopravy

Aktuálne sa hľadajú najvhodnejšie cesty a riešenia v pomere hmotnosti lietadiel a výkonu, ktorý sme schopní dodať.

Medzi konkrétne ciele patrí navrhnúť elektromotor, ktorý by zdvojnásobil pomer výkonu a hmotnosti na rozdiel od dnes používaných elektromotorov (napríklad v elektromobile Tesla), na dosiahnutie 10 kilowattov na kilogram do roku 2035.

Ďalším cieľom je váhový pomer prevodníkov energie a to aspoň na hodnotu 25 kilowattov na kilogram. Hybridné lietadlo by tak podľa analytikov mohlo znížiť svoju hmotnosť približne o 1 600 kilogramov, a spáliť až o 10% menej paliva už do roku 2025.

Vodík a dizajn lietadla

Prvé lietadlo s nulovými emisiami by malo využívať vodíkové palivové články.

Vodíkové lietadlá by boli esteticky podobné tým tradičným, aj keď by boli pravdepodobne o niečo dlhšie. Menšie lietadlá by používali vrtule, pričom na otáčanie vrtúľ by mal slúžiť elektrický pohon (palivový článok poháňaný vodíkom). Väčšie lietadlá by zase mohli spaľovať vodík prúdovými motormi.

The FutPrInt50 project are exploring different concepts for hybrid aircraft design. Image credit - University of Stuttgart
Projekt FutPrInt50 a rôzne koncepty dizajnu elektrických lietadiel. University of Stuttgart.

V správe o letectve na vodíkový pohon, ktorá bola zverejnená 22. júna 2020, sa hovorí, že vodík by sa mohol do roku 2035 reálne použiť na pohon komerčných osobných lietadiel do vzdialenosti 3 000 kilometrov a po roku 2040 by mal byť možný aj let stredného doletu do 7 000 kilometrov.

Dôraz sa kladie aj na rekuperáciu energie, ktorá tiež pomáha znižovať hmotnosť batérie a paliva najmä u hybridných lietadiel. Napríklad pri zostupe, keď lietadlo nevyžaduje energiu, by vrtule mohli generovať energiu z prúdenia vzduchu.

Zelené letectvo je budúcnosť

„Nemôžeme poraziť zmenu klímy bez toho, aby nebola letecká doprava dekarbonizovaná.“ tvrdí Dr. Bart Biebuyck, výkonný riaditeľ, FCH JU.

Vodíkové roviny majú v zásade 4 hlavné komponenty:

  1. Akumulačný systém na bezpečné ukladanie tekutého vodíka
  2. Palivové články na premenu vodíka na elektrinu
  3. Zariadenie na riadenie výkonu článkov
  4. Motor na otáčanie vrtule

Aby sa mohol začať vodík aktívne využívať v leteckej doprave, musia byť všetky tieto oblasti dostatočne rozvinuté.

Väčšina vodíka na svete sa dnes vyrába prostredníctvom metánu zo zemného plynu – fosílneho paliva, ktorý produkuje oxid uhličitý. Už v súčasnosti sa však vyvíjajú snahy o vývoj zeleného vodíka pomocou elektrického prúdu z obnoviteľného zdroja na premenu vody na kyslík a vodík, a na zníženie emisií už pri jeho samotnej výrobe.

Spoločne s nulovými emisiami zo samotných lietadiel by sa tak letecká doprava mohla stať skutočne zelenou formou cestovania.

Správa prevzatá z webu: horizon-magazine.eu


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *