Posted on

Ak s projektovou aktivitou len začínate a chcete preniknúť do projektov, na báze spolupráce partnerov, tak v tom prípade je naozaj komplikované dostať sa do silného projektového konzorcia. Prečo by malo byť silné? Prezradíme vám tajomstvo, ktoré sme nevedeli odhaliť po dobu prvých dvoch rokov úvodného cestovania a spoznávania kontaktov po Európe.

Úspešnosť projektu závisí od kvality vášho konzorcia!

Samozrejme, aj od kvality projektového zámeru. Ale esenciálny faktor tvorí konzorcium. Konzorcium je pre poskytovateľa grantu zárukou, že s financiami naložíte profesionálne a čo najefektívnejšie.

Pripravte sa na to, že ostatné organizácie fakt prípravy projektov a skladbu projektových konzorcií držia v tajnosti (vo väčšine prípadov, hoci máme pocit, že začína svitať na „lepšie časy“ otvorenejšej spolupráce). Partneri svoje zámery plánujú ale nehovoria o nich. Nechcú medzi seba pustiť niekoho neželaného. Nechcú, aby z konzorcia unikla informácia.

Foto: Súkromný archív redakcie/ Matchmaking event, EIT RawMaterials, Berlin, Máj 2017

 

Keď sme začínali s týmto biznisom, zvykla sa opakovať rovnaká situácia. Pri rokovaniach s partnermi sme neboli schopní spozorovať akúkoľvek informáciu o ich účasti v iných konzorciách, hoci sme mali nastavenú vzájomnú dohodu o spolupráci na pripravovaných zámeroch. Zvykli tvrdiť, že momentálne nemajú nič rozpracované. O niekoľko týždňov neskôr, keď sa nám na poslednú chvíľu podarilo náhodne „nastúpiť“ do projektového konzorcia, sme natrafili práve na partnera, ktorý „nemal nič rozpracované!“ A to nebol jediný prípad!

Ostatným partnerom v hre musíte ukázať, že by ste mohli byť užitoční. V tomto príspevku vám prostredníctvom 6 kľúčových tipov prezradíme, ako sa dostať do projektového konzorcia, aj keď nemáte žiadne skúsenosti.

1. Networking – musíte sa zúčastňovať kľúčových podujatí

To, ktoré podujatie by ste mali hľadať, závisí to od vášho profesionálneho zamerania. Musíte si zadefinovať, aký je váš odbor, v čom spočívajú vaše silné stránky – je to ICT alebo Smart Industry 4.0? Potom sledujete napríklad udalosti EIT Digital alebo iné platformy pre digitalizáciu a priemysel. Ak sa viac venujete kultúrnemu dedičstvu, lepšou voľbou pre vás môžu byť niektoré z programov Interreg alebo Creative Europe.

Pri správnom tématickom zaradení podujatia vám môže pomôcť náš článok, kde popisujeme tematické granty. Tieto granty prebiehajú na príslušnej platforme a všetky poskytujú pravidelné podujatia.

Rovnako tak môžete sledovať náš web, kde o tých najzaujímavejších podujatiach pravidelne informujeme v kategórii Podujatia.

Musíme zdôrazniť, že na začiatku budete musieť investovať nejaké peniaze a čas, aby ste sa stali známymi vo svojich odborných kruhoch. Neskôr bude stačiť udržiavať tieto kontakty iba občasnými osobnými stretnutiami (navyše, neskôr už tieto stretnutia budete financovať z projektov).

Buďte si istí, že po nejakom čase vás tieto kontakty samé budú do projektov pozývať. Takto to bolo aj v našom prípade. Podujatia sú naozaj prvým krokom na ceste za projektami, ak ešte nemáte vytvorené vlastné kontakty.

2. Ako na podujatí začať diskusiu

Je naozaj ťažké začať rozhovor v miestnosti plnej ľudí, ktorých uvidíte prvýkrát. Je veľmi užitočné pripraviť si nejaké vizuálne atraktívne materiály o vašej organizácii a aktivitách, ktoré viete zastrešiť. Tieto materiály by mali obsahovať krátke predstavenie vašej organizácie. Pri ich tvorbe sa pokúste vžiť do role druhej strany.

Potrebujete sa vecne predstaviť (kto som a čo primárne robím), v akej oblasti mám skúsenosti a viem to aj deklarovať, aké mám kapacity na zvládnutie úloh, ak ma druhá strana osloví do projektu. Niečo trochu v štýle, hľadám si prácu a chcem sa čo najefektívnejšie ukázať behom krátkej diskusie. V tomto prípade si ale hľadám projekt.

Coffee breaky – veľmi dôležitá súčasť každej tematickej udalosti! V skutočnosti to nie je prestávka na oddych, ale priestor na „zabratie„. Mali by ste si v programe vyznačiť všetky coffee breaky, pretože práve to je ten pravý čas na zahájenie hodnotnej diskusie.

Nemá zmysel začínať všeobecným rozhovorom – zvyčajne to k ničomu nevedie a druhá strana na vás zabudne, len čo sa otočíte.

Buďte maximálne konkrétni, pokúste sa vyzdvihnúť svoje silné schopnosti, ale na druhej strane – pokúste sa načúvať potrebám druhej strany a ponúknite konkrétne riešenie.

Uistite sa, že tu nájdete obojstranne výhodnú situáciu. To je zlaté pravidlo každého rokovania. Druhá strana musí mať pocit, že jej môžete pomôcť s niečím dôležitým.

Foto: Súkromný archív redakcie/ General Assembly, EIT RawMaterials, Berlin, October 2018

3. Zistite si informácie vopred

Informácie vytvárajú predpoklad úspešného rokovania. Môžete kontaktovať organizátorov a požiadať ich o kontakty, ktoré už účasť potvrdili. Pokúste sa o účastníkoch nájsť všetky možné dostupné informácie zo zdrojov ako Google, LinkedIn alebo z webových stránok ich organizácií.

Na ich webových stránkach môžete hľadať referencie v Horizon 2020/ Horizon Europe alebo iných medzinárodných projektoch. Ak nájdete zhodu v spoločných aktivitách, pripravte si niečo konkrétne, čo im môžete ponúknuť.

Ako pomôcku môžete použiť nástroj vyhľadávanie partnerov na portáli Európskej komisie. Nájdete tam dosť detailne informácie o každom subjekte, ktorý sa kedy uchádzal o granty EK.

Rovnako tak môžete požiadať organizátorov o verejné vystúpenie a prezentáciu svojich aktivít, riešenej témy či vašej organizácie na podujatí. Ak vystúpite na takom fóre, tak na najbližšej prestávke neočakávajte, že si budete kávu popíjať iba sám niekde v kúte. Nahrnú sa k vám ľudia so záujmom spolupracovať.

Buďte cieľavedomí, príďte na podujatie účelovo, kvôli konkrétnym stretnutiam a nie len „naslepo„.

4. Všímajte si úspešných

Existujú organizácie, ktoré majú enormne vysokú úspešnosť v počte schválených projektov. Dôvody sú rôzne, od silného zázemia a tradície, bohatých skúseností, veľmi dobrej reputácie v priemysle až po silné kontakty na správnych miestach a „lobbing“. Na základe ich úspešnej minulosti je veľmi pravdepodobné, že budú úspešní aj v budúcnosti.

Vašou úlohou je identifikovať úspešné subjekty a oslovovať ich pri každej možnej príležitosti. Tu taktiež poslúži už spomínaný nástroj na Vyhľadávanie partnerov na portáli „Funding & tenders„.

Vložte názov danej organizácie a uvidíte počet financovaných projektov, ale aj ich zoznam a tematické zaradenie.

TUKE Partner Horizon

TUKE počet projektov

5. Musíte „zobrať“ aj menej dôležité úlohy

Predtým, ako vás komunita prijme, musíte často preukázať úspešné zvládnutie menej dôležitých alebo menej výhodných úloh v projekte. Napríklad my sme pracovali aj na úlohách, ktoré boli finančne poddimenzované, niektoré dokonca vôbec nerátali s personálnymi nákladmi.

Je potrebné vydržať toto obdobie a ak urobíte väčšinu vecí správne, nemalo by trvať dlhšie ako jeden až dva roky. Potom sa vaše úsilie začne vyplácať. Majte na pamäti strategické ciele. Uvidíte, že to bude stáť za to.

Nehovoríme, že je to nutnosť a pravidlo, ale zväčša je to dobre akceptovateľný spôsob preniknutia. Ak sa vyskytne príležitosť na seriózne úlohy a racionálne si zhodnotíte, že na to máte – potom smelo do toho.

6. Zostaňte v kontakte a pripomínajte sa

Je veľmi dôležité zostať v kontakte s rovnakou komunitou ľudí. Ak vás stretnú na workshope v Berlíne a o mesiac neskôr na konferencii v Bruseli, začnú sa s vami zdraviť, prijmú vás a dokonca za vami prídu a opýtajú sa čo máte nové, prípadne vám ponúknu účasť na projekte.

To isté samozrejme platí aj pre on-line podujatia, kedy je to jednoduchšie a lacnejšie. Osobný kontakt je však niečo nenahraditeľné a podľa možností treba nájsť vyváženie v týchto dvoch typoch kontaktu.

Tento princíp platí aj pre e-mailovú komunikáciu. Pamätajte, že to čo zíde z očí, zíde aj z mysle. Nikdy neviete, kto pripravuje budúci mega projekt a pamätá si vás len preto, že ste sa s ním nedávno rozprávali.

Efektívnym nástrojom, ako zostať viditeľný, je aj akvitia na LinkedIn. Denne tam nájdete množstvo príležitosti. Ľudia vám píšu a zasielajú ponuky na spoluprácu. Pozývajú vás dokonca do svojich projektov alebo vám ponúknu možnosť rečniť na konferencii.

Ak potrebujete pomoc v spojení s rôznymi kontaktmi, môžete sa pridať do našich skupín, kde môžete zdieľať svoje otázky alebo ponuky a nadväzovať hodnotné kontakty. To sú dôvody, prečo sme skupiny European Funding Grants založili (dostupné na LinkedIn a Facebooku).

Želáme vám úspešné podujatia s efektívnou koncovkou v podobe projektovej spolupráce!



One Reply to “6 tipov ako sa dostať do úspešného projektového konzorcia”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *